pl

Architektura wnętrz

STUDIA LICENCJACKIE
Organizacja studiów na kierunku Architektura Wnętrz w roku akademickim 2024/2025 – studia stacjonarne

Pracownie podstawowe

  • Pracowania Architektury Wnętrz
  • Projektowanie Architektoniczne
  • Pracownia Grafiki Komputerowej

Forma studiów

  • Stacjonarna
  • 3,5 roku = 7 semestrów

Organizacja zajęć

3 dni w tygodniu: środa, czwartek, piątek (w tym jeden dzień zajęcia online)

Organizacja studiów na kierunku Architektura Wnętrz w roku akademickim 2024/2025 – studia niestacjonarne

Pracownie podstawowe

  • Pracowania Architektury Wnętrz
  • Projektowanie Architektoniczne
  • Pracownia Grafiki Komputerowej

Forma studiów

  • Niestacjonarna
  • 3,5 roku = 7 semestrów

Organizacja zajęć

(piątek od 16.00, sobota i niedziela) 10 zjazdów w semestrze 

Architektura wnętrz może stać się początkiem życiowej przygody z designem
i kształtowaniem otaczającej nas przestrzeni. Od kilkunastu lat rosną estetyczne wymagania związane z: przestrzenią mieszkalną, jak również przestrzenią biurową czy handlową. Dziś architekt wnętrz jest jednym z poszukiwanych fachowców mogący sprostać tym oczekiwaniom.

Co po studiach?

  • Dyplom licencjata
  • Możliwość kontynuowania studiów na poziomie magisterskim

Absolwent kierunku będzie dobrze przygotowany do pracy jako:

  • samodzielny architekt wnętrz
  • samodzielny projektant
  • asystent projektanta/architekta
  • wizualizator 3d
  • grafik kreatywny 2D
  • visual merchandiser w zakresie wystawiennictwa i obsługi klienta z branży wyposażenia wnętrz

oraz do prowadzenia własnej działalności gospodarczej

Organizacja zajęć

Studia niestacjonarne (zaoczne)

  • Czas trwania: 3,5 roku (7 semestrów) – w ostatnim semestrze realizacja praktyki zawodowej oraz projektu dyplomowego
  • 10 zjazdów w semestrze 
  • Dni zajęć dla studiów niestacjonarnych (zaocznych):
    • piątek od 16.00
    • sobota i niedziela

Studia stacjonarne (dzienne)

  • Czas trwania: 3,5 roku (7 semestrów)
  • Zajęcia 3 dni w tygodniu: środa, czwartek, piątek (w tym jeden dzień w tygodniu zajęcia online)

Zajęcia praktyczne  odbywają się w pracowniach projektowych oraz pracowni komputerowej w siedzibie Uczelni. 

Co jest potrzebne do realizacji zajęć?

Pracujemy na programach (udostępnianych w pracowni komputerowej):

 

 

Każdy student kierunku architektura wnętrz jest zobowiązany:

  • do posiadania własnego komputera z systemem audiowizualnym niezbędnym do pracy metodą zdalną oraz do własnej pracy projektowej 
  • do zakupienia: materiałów do zajęć plastycznych, studenckiej licencji oprogramowania Adobe (na pierwszym roku) i Sketchup (na drugim roku) celem realizacji pracy własnej nad projektami (pozostałe oprogramowanie jest nieodpłatne i student może je ściągnąć przez adres mailowy w domenie tyszkiewicz.edu.pl).

Program

Celem kształcenia na kierunku architektura wnętrz jest wszechstronne przygotowanie absolwentów do zawodu projektanta. Opracowując autorski program kształcenia brano pod uwagę sytuację rynku usług edukacyjnych, tendencje występujące na rynku pracy, a także specyfikę i zapotrzebowanie na określone umiejętności i kompetencje absolwentów kierunku architektura wnętrz.

Profesjonalizm, odpowiedzialność zawodowa, interdyscyplinarność, wrażliwość artystyczna i rzetelny warsztat projektanta to istotne atrybuty tożsamości absolwenta kierunku architektura wnętrz, które kształtowane są w całym procesie edukacji.

Program ma wybitnie charakter praktyczny i bazuje na pracowniach specjalistycznych (projektowych):

  • projektowania architektury wnętrz
  • projektowania mebli i form użytkowych
  • projektowania wystaw i form przestrzennych
  • komunikacji wizualnej
  • projektowania architektonicznego
  • grafiki komputerowej

Pracownie podstawowe

Pracownia architektury wnętrz przygotowuje studentów do pracy w obszarze kreacji przestrzeni wnętrza w ścisłym powiązaniu z precyzyjnie opracowanym programem funkcjonalnym. Umiejętność budowania charakteru i nastroju projektowanej przestrzeni poprzez kreatywny dobór form i materiałów oraz działania światłem, stanowią zakres nabywanej w procesie kształcenia wiedzy teoretycznej i praktycznej. Autorski, praktyczny program pracowni wyposaża swoich studentów w umiejętności z zakresu: praktycznych umiejętności warsztatowych, aranżacji wnętrz i przestrzeni otwartej, tworzenia spójnych formalnie wnętrz o prostych i złożonych funkcjach wykorzystania programów komputerowych wspomagających projektowanie, tworzenia wizualizacji projektów architektonicznych z wykorzystaniem modelowania i animacji 3D, rzeczywistość rozszerzoną AR (Augmented Reality) na potrzeby prezentacji projektów architektonicznych wykorzystania rzeczywistości wirtualnej (np. OCULUS RIFT) na potrzeby interaktywnych prezentacji projektów architektonicznych z wykorzystaniem nowoczesnych technik i narzędzi.

Pracownia ma na celu nauczanie projektowania w zakresie rozwiązywania funkcji i formy prostych obiektów architektonicznych, powiązania ich z bezpośrednim otoczeniem (kształtowanie i porządkowanie otoczenia), posługiwanie się skalą człowieka i obiektu oraz ich wzajemnymi relacjami. Ponadto zajęcia mają na celu wypracowanie umiejętności:

  • sporządzania niezbędnych założeń projektowych dla opracowywanego tematu
  • sporządzenia czytelnego i jednoznacznego zapisu graficznego projektu za pomocą różnorodnych technik (szkiców odręcznych, schematów koncepcyjnych, prostych rysunków technicznych w zadanej skali, modeli komputerowych, etc.)
  • modelowania (schematyczne makiety w zadanej skali)
  • sporządzenia opisu wyjaśniającego ideę projektu
  • kreatywnego rozwiązywania wskazanych zagadnień projektowych
  • rozwijania idei projektowej, od wstępnego zamysłu do ostatecznego projektu
  • przekonania o celowości i trafności zaproponowanych rozwiązań projektowych
  • wykorzystywania wiedzy zdobytej w innych pracowniach

Pracownia umożliwia studentom naukę programów graficznych niezbędnych do pracy projektowej. Jej celem jest przekazanie wiedzy niezbędnej do czytelnego i interesującego przedstawiania swoich projektów oraz wszelkiego rodzaju prezentacji multimedialnych. Pracownia przybliża zagadnienia dotyczące technik komunikacji wizualnej oraz zasady posługiwania się językiem projektowym. Nauczysz się przedstawiać projekty w formie plansz prezentacyjnych oraz prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem nowoczesnego programowania Przygotujesz profesjonalne portfolio Nauczysz się programów graficznych niezbędnych do pracy projektowej Nabędziesz umiejętności profesjonalnej obróbki zdjęć – obrazy rastrowe Adobe Photoshop oraz pracy z tekstem – grafika wektorowa – Adobe Illustrator Poznasz programy komputerowe niezbędne do pracy – Auto Cad, SketchUp Poznasz wykorzystanie OKULUS GO – wirtualnej rzeczywistości w architekturze

Pracownie dodatkowe do wyboru

Podstawowym celem w procesie nauczania w tej Pracowni jest wykształcenie u studentów samodzielności myślenia i prawidłowości podejmowania optymalnych decyzji w poszczególnych fazach opracowywanych zadań. Studenci powinni nabyć w odpowiednim stopniu wiedzę i umiejętność analizy problemów projektowych w poszukiwaniu nowych, niestereotypowych rozwiązań formalnych funkcjonalnych i konstrukcyjnych, projektowanych obiektów. Powinni nauczyć się w stopniu podstawowym przeprowadzać badania porównawcze dotyczące rozwiązywanych przez siebie zadań, prawidłowo je definiować, opisywać i rozpoznawać. Po zakończeniu kursu studenci powinni posiadać umiejętność konstruowania obiektów o założonej funkcji, w oparciu o zasady budowy formy i kompozycji przestrzennej oraz umiejętność przekazania informacji o konstrukcji, w tym szczególnie w opracowaniu detalu, czyli umiejętność tworzenia dokumentacji zdefiniowanej w taki sposób, aby idea projektu była każdorazowo jednoznacznie odczytywalna i możliwa do zrestytuowania w przestrzeni. Czynnikami wspierającymi efekty kształcenia jest również wypracowanie u studentów potrzeby interesującego, wrażliwego, kreatywnego zapisu graficznego prezentowanych projektów. Wypracowanie postawy otwartości na aktualne osiągnięcia w dziedzinie designu, wyrażanie własnych opinii i sądów opartych na wrażliwości i dojrzałości twórczej.

Zasadniczym celem pracowni jest wykształcenie projektanta wystaw, który samodzielnie, sprawnie i kreatywnie będzie poruszał się zakresie projektowania przestrzeni wystawienniczych. Cykl przygotowanych tematycznie ćwiczeń i system indywidualnych korekt stymuluje rozwój studenta w zakresie tworzenia wystaw o zróżnicowanej treści i stopniu komplikacji jak stoiska, witryny sklepowe, wystawy tematyczne, targi, pokazy, e-venty. Zajęcia sprzyjają nabywaniu umiejętności właściwego sformułowania założeń wystawy, rozwojowi osobowości twórczych i spersonalizowaniu warsztatu projektanta.

Na zajęciach:

  • utrwalisz zasady kultury i erudycji plastycznej
  • poznasz trendy we współczesnym designie wystawienniczym i wnętrzarskim
  • nabędziesz umiejętności łączenia treści , funkcji, formy w spójnych działaniach projektowych
  • nauczysz się projektowania, w interesujący kreatywny sposób, wystaw, witryn sklepowych, pawilonów wystawienniczych, showroomów, stoisk promocyjnych oraz eventów
  • poznasz współczesne technologie, materiały i efekty używane aktualnie w wystawiennictwie

Celem zajęć jest wyposażenie uczestników w niezbędne umiejętności i wiedzę pozwalające na podejmowanie zadań projektowych z zakresu komunikacji wizualnej; poznanie podstawowych środków języka graficznego, służących do przekazywania informacji, budowania znaczeń i nastrojów komunikacji wizualnej.

  • Poznasz czym jest komunikacja wizualna
  • Poznasz praktyczne wykorzystanie umiejętności zastosowania programów komputerowych wspomagających proces projektowy i jego realizacje
  • Zdobędziesz umiejętności realizacji profesjonalnej dokumentacji i prezentacji systemów identyfikacji wizualnej, projektowania min. folderów, druków reklamowych
  • Poznasz sposoby wykorzystania rysunku autorskiego, użycia fotografii autorskiej oraz stosowania koloru w pracach z zakresu poligrafii i reklamy

Odwiedź galerię prac studentów

Program studiów jest wzbogacany o zajęcia z:

  • podstaw projektowania
  • perspektywy odręcznej
  • historii sztuki
  • rysunku i malarstwa, rzeźby
  • barwy i światła, fotografii
  • ergonomii
  • budownictwa z elementami materiałoznawstwa
  • konstrukcji budowlanych
  • geometrii wykreślnej i rysunku technicznego
  • projektowania graficznego 
  • prawa własności intelektualnej
  • przedsiębiorczości
  • komunikacji marketingowej

Dodatkowe możliwości

Na studiach możesz skorzystać:

Rekrutacja

Bielska Wyższa Szkoła im. J. Tyszkiewicza

ul. Nadbrzeżna 12, 43-300 Bielsko-Biała

Telefony do rekrutacji:

  • 506 706 846 – Sylwia Zielińska (rekrutacja: 8.00 – 18.00)
  • 514 390 788 – Joanna Madoń

email: rekrutacja@tyszkiewicz.edu.pl 

KIEROWNICY PRACOWNI PROJEKTOWYCH

dr hab. Łukasz Sarnat

Kierownik Pracowni Mebla i Form Użytkowych

mgr arch. wnętrz Waldemar Szwec

Przewodniczący Komisji Programowej na kierunku Architektura Wnętrz | Kierownik Pracowni Wystaw i Form Przestrzennych

mgr inż. arch. Anna Niemczyk-Wojtecka

Kierownik Pracowni Projektowania Architektonicznego

dr arch. wnętrz Monika Kilan-Borowska

Kierownik Pracowni Grafiki Komputerowej

prof. Marek Błażucki

Kierownik Pracowni Architektury Wnętrz

prof. Michał Kliś

Grafik, plakacista, nauczyciel akademicki w zakresie komunikacji wizualnej